søndag, desember 05, 2010

Liljevotter med utgangspunkt fra boka Norske vottar og vantar

Disse vottene har sitt utgangspunkt fra boken Norske vottar og vantar av Annmor Sundbø utgitt på Samlaget.
Vottene er strikket av Mor Aase. Mansjetten er strikket på pinne 2,5, mens resten av votten er strikket på pinne 3.

Jeg har gjort noen forandringer og her kommer de:
I og med at det var "gubben" som skulle ha dem, laget jeg mansjett isteden for vrangbord. Etter hva jeg har lest er det forskjellen på dame og herrevotter. Jeg brukte mansjetten som er på Flørneshunden og det diagrammet finnes i samme bok. (obs feil i diagrammet en tom rute rad for mye. Se Flørneshunden i bloggen min.)

Når jeg var ferdig med mansjetten så måtte jeg legge inn litt på lengden fordi dette skal være en herrevott og øke med 2 masker i bredden. Dette gjorde jeg på første omgang på diagrammet på pinnene i front. 1 maske på hver pinne.Dette for at jeg trengte vidden, og at mønsteret foran ble "rett" over manskjetten.
Her er diagrammet på forlengelsen jeg har gjort:
Jeg har også gjort forandringer på tommelmønsteret for å få det til å passe med forlengelsen og at tommelen til herrevott må være litt lenger enn på damevotten. Forandringene der ser du på bildet av vottene over. Det er et enklere mønster enn på originalvotten.
Bildene under er av min versjon av Liljevottene og den i boka.



---
Bloggen skrives av Trulte H© og er underlagt Lov om opphavsrett til åndsverk. Det betyr at du ikke kan kopiere tekst, bilder eller annet innhold uten tillatelse. All rights reserved Trulte H.©