torsdag, oktober 21, 2010

Trulte-genseren del 1 (En genser blir til)

Dette er koften, og litt forandring er det på den som kommer nå.
Foreløpig er den døpt Trulte, men mulig det blir forandret med tid og stunder...

Forarbeide:
Man tager et målebånd, en gubbe(eller en annen kropp), rundpinne og garn.

Først måler man gubben, og finner ut hvor stor han er rundt magen. Min er av den tynne lange typen, og trenger bare 220 masker med min strikkefasthet som er 22 masker = 10cm i bredden. (garnet er av typen ullgarn som har 23 eller 24 masker = 10 cm på pinne 3-3 1/2 -4. Har strikket av flere typer garn, derfor jeg ikke kan angi garntype. )

Det beste er om gubben er litt tykkere enn min, for diagrammet er delelig med 20 masker, og da går det bedre opp i en genser til en større kropp som trenger 240 masker.

Hvis man ikke vet egen strikkefasthet så strikk en prøvelapp, og mål. Oppskriften min kan brukes til alle garntyper og størrelser.

Når du har målt gubben (kroppen) så må du regne ut hvor mange masker du må legge opp: Jeg har sett flere formler for det, men jeg gjør det veldig enkelt og tungvint. Ekspempel: hvis kroppen må ha 110 cm i vidde, og strikkefastehet er 23 pr 10 cm, så legger jeg til en null på metern... dvs at jeg må ha 230 + 23 masker for å få 110 cm i vidde. Nå blir jo det et litt rart tall. 253 masker er jo ikke delelig med noe. I gamle oppskrifter miksa de da ofte under armen for det var så viktig med antallet masker...Jeg velger da å ta og dele maskeantallet jeg får med maskeantallet på rapporten. På denne genseren er det 20. Og da får jeg et antall som ikke går opp 12,65. Da må man velge om man kan ta litt mindre vidde, eller om man må gå opp. Og man kan da prøve å strikke løsere eller fastere for å få helt riktig størrelse.

Husk bare at det enkleste er at man har likt antall rapporter på begge sider av genseren. På denne er det 240 masker.

Når man har kommet fram til antallet så trekker jeg fra mellom 10-20 masker på vrangborden når jeg legger opp. Jeg syns det er finest om den er sitter litt etter. Stikker 7 cm vrangbord. På første omgang etter vrangborden legger jeg ut de maskene som jeg trakk fra da jeg la opp vrangborden...jevnt fordelt rundt.

Vil du strikke kofta, så må du enten strikke fram og tilbake, eller klippe opp. Hvis du skal strikke fram og tilbake må du legge opp 12 masker ekstra på hver side. Jeg brukte rillestrikk i stolpene. Strikker du rundt så ville jeg ha strikket vrangborden fram og tilbake, lagt på 15 masker på hver side og strikket de sammen med vrangborden. Disse 15 masken settes på en tråder når vrangborden er ferdig, og stolpene strikkes ferdig tilslutt og da i vrangbordstrikk. Når du har satt stolpemaskene på tråder, så legger du ut masker midt foran. Dette for å ha noe å klippe i.  Jeg har strikket min kofte fram og tilbake, men tror at ca 7 masker til klippekant burde holde.

Min oppskrift genser: Du må legge inn det maske antallet du har kommet fram for å få den vidden som gubben (kroppen) trenger
Legg opp 210-230 masker strikk vrangbord 7 cm.
Legg ut 10-20 masker jevnt fordelt på 1. omgang etter vrangborden. Sett samtidig merketråder i begge sider.  Da skal du ha samme antall som du regnet ut at du måtte ha for å få riktig vidde. hos meg 220 masker.
Her er bilde av min ferdige vrangbord med tråder og gardinbrettklips.

Etter vrangborden er det fram med arbeidstegningene...
Feil i "oppskriften" kan forekomme da jeg strikker og skriver den ned samtidig. Tilslutt vil jeg samle alt i ett innlegg, og finner jeg feil vil jeg rette de da.


Bloggen skrives av Trulte H© og er underlagt Lov om opphavsrett til åndsverk. Det betyr at du ikke kan kopiere tekst, bilder eller annet innhold uten tillatelse. All rights reserved Trulte H.©